Dostęp do zasobów archiwalnych Składnicy Akt Komendy Powiatowej Policji w Opolu Lubelskim.
Składnica Akt Komendy Powiatowej Policji w Opolu Lubelskim posiada w swoim zasobie dokumentację stanowiącą zespół archiwalny Milicji Obywatelskiej powstały w latach 1966 do 1990 oraz zespół otwarty Komendy Powiatowej Policji w Opolu Lubelskim.
Dokumentację Składnicy Akt Komendy Powiatowej Policji w Opolu Lubelskim udostępnia się uprawnionym podmiotom do celów:
- służbowych,
- naukowo badawczych,
- publicystycznych i innych.
Wnioski o udostępnianie akt należy kierować na adres:
Komenda Powiatowa Policji w Opolu Lubelskim
ul. Morwowa 4, 24 – 300 Opole Lubelskie
Wniosek o udostępnienie materiałów archiwalnych powinien zawierać:
- Imię i nazwisko , rodzaj i numer dokumentu tożsamości, oraz adres do korespondencji jeśli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej przedstawiciel posiadający stosowne upoważnienie.
- Nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej , której mają być udostępnione materiały archiwalne – jeśli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna.
- Określenie materiałów archiwalnych oraz tematu i okresu ich wytworzenia.
- Cel, dla jakiego mają być udostępnione (temat i zakres pracy naukowej).
Do wniosku załącza się zaświadczenie z uczelni w przypadku udostępnienia akt archiwalnych dla celów naukowo badawczych.
Udostępnianie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Akta znajdujące się w archiwach i składnicach akt resortu spraw wewnętrznych i administracji mogą być udostępnione do celów naukowo badawczych, publicystycznych i innych, jeśli nie narusza to prawnie chronionych interesów Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli oraz odbywa się zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych.
Składnica Akt, udostępniając dokumentację dla celów naukowo badawczych i innych nie potwierdza prawdziwości wiadomości w nich zawartych. W związku z powyższym osoby zapoznające się z materiałami dla celów naukowo badawczych lub ze względu na swój interes prawny są informowane o odpowiedzialności wynikającej z przepisów prawa cywilnego w przypadku wykorzystania wiadomości uzyskanych z udostępnionej dokumentacji w sposób naruszający dobra osobiste osób trzecich. Osoby którym udostępnia się dokumentację archiwalną potwierdzają podpisem przyjęcie tej informacji do wiadomości.
Udostępnianie akt dla celów naukowo badawczych i innych odbywa się wyłącznie w siedzibie Składnicy Akt Komendy Powiatowej Policji w obecności pracownika Zespołu do spraw. Ochrony Informacji Niejawnych.
Szczegółowe zasady udostępniania materiałów archiwalnych i dokumentacji
niearchiwalnej zawarte są w:
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2008 roku. w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz.u z 2008 r. nr 107, poz. 697).
- Zarządzeniu nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 roku w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji.